Alla inlägg under september 2013

Av Mi de Keiser - 23 september 2013 20:46

Hej igen! 
Förra lektionen så fick vi se en "huliganberättelse som heter TopBoy", den handlade om: Etik och moral v.s lagar.
Jag tyckte den var väldigt bra och man kunde enkelt förstå vilket budskap dom ville ge ut till alla tittare. 

Efter vi var klara med filmen så var det naturligtvis dags för rast... När vi kom tillbaka till klassrummet så diskuterade vi kring filmen och de som ville prata fick säga vad de tyckte om filmen osv.

                            TOPBOY

Mot slutet så fick var och en själva gå igenom det vi hade läst om i boken och svara på frågorna på sidorna 31-35. 
Vi fick då under lektionstid på oss att träna lite till provet som vi ska ha om två dagar (onsdag den 25/9).
Jag känner mig säker på det mesta, men tror att jag endast ligger på G-nivå. Jag kan svaren till alla frågorna, men känner att jag måste fördjupa mig mer i själva texterna för att nå de högre betygen. Imorgon (dagen innan provet) tänker jag sätta mig och läsa igenom alla sidorna och häftet om yttrandefrihet. 
Men jag kan hjärtligt säga att jag känner mig jätte stolt över mig själv som i 2an tagit mycket större ansvar och börjat studera till prov någon vecka INNAN det aktuella datumet som provet är. Jag brukar annars vara den som pluggar någon dag innan och det resluterar till att jag endast når de lägre betygen, jämfört med om jag skulle plugga någon vecka innan och få chansen till de högre betygen. 

Än så länge, har kursen i Juridik gått jätte bra och det har varit roligt att komma till lektionerna! 

 
Får bli en bild på fina klassen SA12D :)

//MDK


Av Mi de Keiser - 11 september 2013 21:01

Hejsan fina klassen och fröken!
Idag på morgonen hade vi ännu en lektion med juridik. Vi gjorde lite allt möjligt, lyssnade och pratade bla lite om "orros-målet" som hände i göteborg för ett tag sen. Det hängde ihop med sociala nätverk, frihet, vad man får skriva/publicera och ej. 
Efter det så delades vi upp i 4 grupper, jag fick jobba med Ida, Moa och Abdulahi.
Vi fick läsa om "Nätverk och frihet" för att sedan göra ett bildspel och redovisa om det vi läst om. Det gick väldigt bra att sammarbeta och reslutatet blev bra på den tiden vi fick för att göra klart arbetet.
Det var även intressant att lyssna på de andra gruppernas arbeten! 

 
Jag pratade bla om Aung san suu kyi som länge har kämpat för demokrati i det diktaturiska landet "Burma".
Som ett diktaturiskt land så är det inte tillåtet att protestera mot regimen, detta ledde till 18 års husarrest för Aung san suu kyi, som nu efter hela 18 år är en hjälte runtom i hela världen. 

Jag bestämde mig även för att göra muntligt istället för skriftligt prov som vi ska ha om ca 2 veckor! Jag har nästan alltid haft skriftliga prov, så det ska bli skönt med lite omväxling hehe. 

//MDK




Ovido - Quiz & Flashcards