Alla inlägg under oktober 2013

Av Mi de Keiser - 24 oktober 2013 17:40

Hejsan!
Min dator försvann igår men som tur är så hittades den igår och jag fick tillbaka den idag. Detta ledde tyvärr till att allt jag hade skrivit om målet jag läste om, FÖRSVANN. 
Vi fick välja ett mål som vi skulle läsa, för att sedan svara på frågor kring målet! Det var en lång komplicerad text att läsa, men det gick ändå bra att hitta svar på det man ville ha. 

På den här lektionen så fick vi även kolla på ett dokumentklipp som handlade om den 15-åriga killen som blev skjuten och mördad i Rosengård under nyårsnatten. 
Fallet är fortfarande idag, ännu inte löst av polisen. 
Man vet en ungefärlig tid som han blev skjuten och vilken som han blev skjuten på, men den skyldiga är på fri fot. 
Polisen och offrets föräldrar är säkra på att det finns flera människor som vet vem det är som ligger bakom mordet, men ingen vågar eller vill vara ett vittne. 
Utredare tror att det handlar mycket om "familjeskap och respekt" som gör att ingen ger ut namnet på mördaren.
Detta är mycket vanligt i sådana områden och "ghetton" som Rosengård. 

Jag tycker det är väldigt, väldigt synd att sådana saker händer. Speciellt när offren är så unga med hela livet framför sig. Det är väldigt sorligt att det är många som vet svaret på frågan "vem dödade den 15-åriga pojken under nyårsafton", men att ingen vågar träda fram på grund av rädsla för att själv bli utsatt i en farlig situation. 
Det är även mycket möjligt att det finns de som bara inte VÅGAR träda fram, utan inte VILL träda fram på grund av att man då "tappar respekten" som gängmedlem utifall man hjälper polisen. 
Detta leder till väldigt många oupplösta fall vid händelser som denna.

 
Bilden har inget sammanhang med mordet. 

//MDK




Av Mi de Keiser - 2 oktober 2013 10:11

Hej klassen! 
Idag har vi fått reda på att vi ska besöka en rättegång nästa vecka på onsdagen. Det kommer bli väldigt kul och spännande att få lyssna och se på allting som händer under en rättegång. Det kommer även vara första gången för mig som jag besöker och lyssnar under en rättegång. 

Nu ska jag skriva om vad jag tycker om Tenstamålet. Tenstamålet handlar om 8 killar i åldern 15-17 år gamla som våldtog en 15årig flicka under en fest. Killarna stog på led utanför rummet där våldtäckten skedde och väntade på sin tur till att våldta flickan. De gömde hennes mobil, tog av hennes kläder och låste dörren till rummet. När alla killarna hade förgripit sig på flickan, så skickade de ut henne ur lägenheten. 
Flickan fick hjälp på gatan av två andra tjejer som direkt ringde till polisen. 

Killarna blev inte dömda, behövde inte betala skadestånd och går nu fria. 
Anledningen var att domaren inte tyckte att flickan var i ett "hjälplöst tillstånd". 

Detta är väldigt upprörande. Vad menas med i ett "hjälplöst tillstånd"? Måste man ha blivit fängslad till sängen eller under pistolhot för att det ska gällas som ett hjälplöst tillstånd? 
Flickan hade sagt nej, dörren till rummet hade killarna låst och självklar vågade hon inte gå emot 8 killar med våld.
Ingen vet vad som hände hänt med flickan om hon försökte ge sig på killarna på egen hand. Hon gjorde det hon ansåg var rätt vid tillfället, säga ifrån och hoppas att mardrömen skulle gå över så fort som möjligt. 

Namn och adress på killarna som medtog i våldtäckten har hängst ut på internet.
Det skrämmer mig att dessa killar går på samma gator som jag gör när jag bor i Stockholm. 
Jag hoppas att flickan överklagar beslutet och att killarna får ett sitt straff.
Ett nej är ett nej! 

 
//MDK

Ovido - Quiz & Flashcards