Alla inlägg under oktober 2014

Av Mi de Keiser - 24 oktober 2014 13:21

Mitt syfte är att ta reda på hur prostitution påverkar de prostituerade. 

Av Mi de Keiser - 24 oktober 2014 13:19

min syfte med detta är att få reda på hur prostitution påverkar samhället / cabdulahi ali

Av Mi de Keiser - 17 oktober 2014 13:08

Vi har jobbat med prostitution och våran uppgift var att göra en enkät med egna frågor angående ämnet. 
En del av uppgiften var också att skriva ett syfte till enkäten och vårat syfte var "Att jämföra vuxna och ungas attityder mot prostitution". Jag skulle inte vilja ändra på syftet då jag tycker att frågorna och svaren blev uppfyllda.
Vi skrev frågor tillsammans, arbetade med frågorna och ändrade det som behövdes. Sedan skrev vi ut enkäten och började dela ut enkäten till både vuxna (åldrarna över 20) och unga (16-18år). 

Både de vuxna och unga svarade rätt så lika på enkäten förutom frågan "hur skulle du reagera om någon du känner börjar prostituera sig?". Där svarade vuxna "söka hjälp åt personen" och unga "inte bry sig". 
Med detta ser man tydligt hur vuxna och ungas sätt att tänka på skiljer sig. Jag tror att om dessa unga människor vi frågade, svarade på denna enkät om 10 år, skulle deras svar vara annorlunda. 

En annan fråga som vi tyckte var intressant var frågan "det är vanligare att kvinnor prostituerar sig än män" där alla vuxna och unga svarade "ja". Det fanns även svaret "vet inte" att välja på, men ingen valde att välja det alternativet. Jag tycker att det finns väldigt många förutfattade meningar om detta. Bland unga är det övervikt att flest män säljer sex och bland vuxna är det flesta kvinnor som säljer sex. Men i helhet är det vanligare att kvinnor prostituerar sig. Vi kunde ha formulerat om denna fråga kom jag på nu, på grund av att det finns två svar till denna fråga. Både "Ja" och "Bland unga är det flest män och bland vuxna är det flest kvinnor som prostituerar sig". (Jag måste definitivt lära mig att ställa frågor på rätt sätt.) Både vuxna och unga var överens om att prostitution och köp av sexuella tjänster borde vara olagligt.


Jag själv har delade meningar till frågan om prostitution borde förbjudas. Till viss del tycker jag att det är bra om prostitution legaliseras så att männen och kvinnorna som säljer sig, är mer säkra då det är ett "yrke". Polisen har koll på vilka det är som säljer och vilka det är som köper, på så sätt blir hela yrket säkrare när man vet vilka det är som håller på med det. Men den andra delen av mig tycker att prostitution inte ska legaliseras då fler unga och vuxna förmodligen kommer att börja jobba med det med tanke på de snabba pengarna man tjänar. Jag tycker inte att prostitution borde uppmuntras då jag tror att det till slut leder till psykiska ohälsor för personen som säljer sig. Det kan inte vara lätt att underhålla sig ekonomiskt genom att sälja sig sexuellt. 

Det här var ett mycket roligt arbete då man bland annat fick göra en enkät (som jag inte tidigare gjort) och så fick vi jobba med ämnet "prostitution" som är väldigt intressant. 

               








Ovido - Quiz & Flashcards